Dow Jones en CO2-emissies: Vellinga rekent zich rijk

In het rapport van de Deltacommissie en de inaugurele rede van prof. Pier Vellinga Hoogtij in de delta vinden we deze grafiek, waarin wordt gesuggereerd dat de CO2-emissie op een exponentiele groeicurve zit:

Niets is minder waar, de CO2 emissiegroei correleert aardig met de groei van de Dow Jones index, en in tijden van recessie neemt de groei sterk af.

De volgende recessie staat al voor de deur. Als we de groeitrend in de emissies doortrekken dan hebben we vanaf 2010 zelfs een netto daling, sneller dan alle SRES scenarios voorzien.

Is de kredietcrisis nog ergens goed voor.

Wat zei Johan Cruyff ook al weer?

Update 7 december
Gebruikmakend van de meest actuele gegevens tot en met 2005:

Dit bericht werd geplaatst in Hans Erren-2008-11 en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Dow Jones en CO2-emissies: Vellinga rekent zich rijk

  1. Guido van der Werf zegt:

    Hans – ik denk dat je wat kort door de bocht gaat. Absoluut nuttige analyse en ik hoop dat je gelijk krijgt maar als ik 2004 en 2005 http://cdiac.ornl.gov/ftp/ndp030/global.1751_2005.ems meeneem begint de daling (stopt de groei) "pas" in 2022.
    Belangrijker, als je de analyse niet in 1958 maar pas rond de 2e oliecrisis laat beginnen neemt de procentuele stijging toe -zelfs al zou den we nu 5 jaar nul groei hebben- en heeft Vellinga weer gelijk. Zoals wel vaker lijken er meerdere waarheden te zijn.
    Feit is dat het energieverbruik de laatste jaren enorm sterk gestegen is en het is goed om daar extra aandacht voor te vragen. Op zich is die groei een prima zaak natuurlijk, betekent dat we met z’n allen welvarender zijn geworden. Ik persoonlijk zou me alleen comfortabeler voelen als we die groei in energieconsumptie uit hernieuwbare en/of kernenergie halen.

  2. Hans Erren zegt:

    Guido bedankt,
    Ik heb het laatste grafiekje geactualiseerd, de dowjones werk ik ook wekelijks bij.
    Ik zou zeggen, wacht gewoon de emissiecijfers van 2009 af, ik voorspel een reele krimp van minstens 2%…Reactie is geredigeerd

  3. Guido zegt:

    Hans – lijkt er op dat je goed zit: groei in 2008 was nog 2% (voor 2000-2007 was het 3.6% per jaar), voorspelling voor 2009 is 3.1% krimp (gebaseerd op IMF GDP getallen en aannemende dat de "koolstof intensiteit" van GDP blijft afnemen zoals afgelopen jaren gebeurde).

Reacties zijn gesloten.