De hypocrisie van het UNDP

Het UNDP dat nu waarschuwt voor een "irreversible climate catastrophe" is zelf hoofdsponsor geweest voor mijnbouwprojecten in de derde wereld.

Afgelopen week vloog ik weer naar Engeland (nee ik heb mijn CO2-voetafdruk niet in bomen omgezet). In het inflight magazine trof ik onderstaande advertentie van het UNDP aan (United Nations Development Programme)

In de jaren zeventig is hetzelfde UNDP actief bezig geweest om delfstofopsporing in Afrika  te stimuleren door grootschalige opsporingsprogrammas te sponsoren. Recentelijk zelfs nog in Oeganda

Een deel van de "Irreversible Climate Catastophe" is dus door het UNDP zelf betaald.

Los van het feit dat er helemaal geen sprake is van een "irreversible climate catastrophe" of van "tipping points"…

Dit bericht werd geplaatst in Hans Erren-2009-04 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op De hypocrisie van het UNDP

  1. Tom Zijlstra zegt:

    Hallo Hans!
    Erg kort door de bocht, dit stukje. Maak maar eens hard dat er geen "irreversible climate catastrophe" dreigt of dat er geen risico is op "tipping points"
    Ik ben benieuwd!
    Groet, Tom

  2. Hans Erren zegt:

    Twaalf jaar geleden, tijdens de laatste grote El Nino was ik op bezoek in Mozambique. Ik kon nog net het laatste vliegtuig nemen, voordat het vliegveld wegens overstroming werd gesloten.
    Ik wacht nog steeds op de volgende El Nino, deze moet sterker zijn dan die van 1997 om de 20e eeuwse trend in de opwarming voort te zetten. Zullen we daar eerst op wachten voordat we irreversible maatregelen nemen?
    O ja, het water zakte, en vliegtuigen konden weer gewoon landen in Maputo.
    Over http://climatesci.org/2006/03/22/tipping-points-where-is-the-scientific-evidence-that-we-are-approaching-these-thresolds/ schreef Pielke Sr al in 2006:
    Tipping Points- Where is the Scientific Evidence That We Are Approaching These Thresholds?

  3. Tom Zijlstra zegt:

    Je blijft maar steeds kort door de bocht gaan, Hans.
    1. Als je zo zeker weet dat er geen sprake is van een dreigende "irreversibele climate catastrophe", dan hoef je niks af te wachten. Ook geen volgende (sterkere) El Niño. Want je weet het immers al. Mijn vraag was (en is): Maak het eens hard.
    2. In zijn artikel uit 2006 ontkent Pielke helemaal het bestaan niet van "tipping points" Ik citeer: "While I agree with Dr. Hansen that the climate system does have “tipping points”, the reality is, since our knowledge of the real world climate system variability and change remains limited, that we do not know if human activity moves us closer or further from them" Hij sluit dus niet uit – en dat kan hij ook niet – dat er inderdaad risico´s op tipping points bestaan.Reactie is geredigeerd

  4. Hans Erren zegt:

    @Tom,
    Ik kan speculaties niet ontkrachten, ik kan alleen zeggen dat het speculaties zijn, en een vergelijking maken met Malthus en de Club van Rome, die ook extreme doemscenarios extrapoleerden. Doemdenkers maken zich schuldig door extreme verwachtingen als onontkoombare toekomst af te schilderen, dat komt door dat zijn weigeren om ander factoren in de verwachting mee te nemen.
    Ik sluit ook niet uit dat er een meteoriet op mijn huis stort, maar ik richt mijn leven er niet op in.

Reacties zijn gesloten.