Koud he?

Als we het lopend dertigdaagse gemiddelde van de gemiddelde etmaaltemperatuur van De Bilt (bent u daar nog?) bekijken, dan valt deze winter al in de koudste elf van de laatste 40 jaar. Voor een elfstedenwinter is het nog te warm.

voor een vergroting klik hier

brondata http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/datafiles3/260/etmgeg_260.zip

Dit bericht werd geplaatst in Hans Erren-2010-01 en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Koud he?

  1. Matthijs zegt:

    Valt me op dat sinds 1970 dezelfde patronen zich voordoen en ik niet echt een stijgende lijn kan ontdekken,..
    Enige wat ik kan zien is dat de minima iets minder zijn, maar de maxima komen nauwelijks boven de 20 uit.

  2. Toon zegt:

    ‘k Zie geen opwarming!
    Wel een warme zomer in 2006 en een behoorlijk zachte winter daaropvolgend.
    Maar verder kan ik op grond van dit plaatje niet ongerust worden dat het klimaat helemaal op hol geslagen zou zijn.
    Of kun je die trend niet op grond van deze gemiddeldes ontdekken??

  3. Lambertus zegt:

    Matthijs,
    De variatie die je ziet heeft waarschijnlijk voornamelijk met de zonnecyclus en El nino/El nina (ENSO) van doen (plus dat een brein graag patronen wil ontdekken, ook als die er niet zijn). Die beide factoren hebben een grote invloed op de jaar tot jaar variatie.
    Dat je geen stijgende lijn kunt ontdekken ligt voornamelijk aan drie zaken:
    1) deze grafiek zit vol ‘ruis’. Pak een 30 jaar glijdend gemiddelde en je zult opwarming kunnen ontdekken, mits
    2) je de Y-as veel verder inzoomt omdat
    3) de opwarming sinds ~1906 ongeveer ~0.74 graden is geweest en sinds 1980 ~0.4 graden waardoor je niks kunt zien op een Y-as van 30 graden (cijfers IPCC AR4).
    Het bovenstaande is precies wat ik gedaan heb met de data van brondata van het KNMI zoals die ook door Hans gebruikt is: http://imgcash4.imageshack.us/img684/2052/temperatuurverloopdebil.jpg
    *Hierbij moet ik opmerken dat ik niet weet of deze gegevens gecorrigeerd zijn voor verschillende ongewenste invloeden*
    Toon,
    Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat ons klimaat op hol zou kunnen slaan maar niemand die helder in zijn hoofd is zal dat ooit met een strak gezicht beweren.

  4. Hans Erren zegt:

    @lambertus, zoals ik schreef toont de grafiek gewoon het dertigdaags lopend gemiddelde van de gemiddelde etmaaltemperatuur. Wat ik wilde aantonen is dat wij op het ogenblik de koudste winter sinds 1997 beleven. Het is leuk dat je in 1900 begint, maar er zijn natuurlijk veel langer metingen gaande, en na de sprong rond 1980 is de jaargemiddelde temperatuur afgevlakt.
    Voor een analyse van het nederlands klimaat kun je beter zomer en winter scheiden, wat ik in deze grafiek heb zichtbaar gemaakt: http://members.casema.nl/errenwijlens/co2/labrijnkoppennl.gif

  5. Matthijs zegt:

    @Lambertus,
    Ben mijn vertrouwen in de IPCC en hun data al jaren kwijt, dus die opwarming geloof ik ook al helemaal geen donder meer van, laat staan dat ik en jij daar samen voor verantwoordelijk zijn.
    Met mensen die zulke waanzin ideeën aanhangen kan je eigenlijk alleen maar met dezelfde waanzin bestrijden;
    Heeft u kinderen? Ja? 3! Oh wat mooi. Kies er maar 1 uit, dan ruimen we de andere 2 op. Nee? Waarom niet? U bent er toch van overtuigd dat mensen de planeet kapot maken? Minder mensen, betere planeet? Waarom maakt u er dan meer bij? En waarom maakt u mij het leven zuur omdat u kinderen wilt hebben?
    En daar draait het uiteindelijk allemaal om. Met het zwaard van CO2 de totalitaire macht in handen zien te krijgen.
    Niet zolang ik wacht hou!

  6. Lambertus zegt:

    @Hans,
    Had ik commentaar op jouw grafiek? Nee. Ik reageerde gewoon op de vraag van Matthijs. Leuk ook dat je mijn keuze voor de periode afkraakt maar jij hebt diezelfde dataset ook gebruikt voor jouw grafiek. vandaar dat het me wel relevant leek. Een grafiek die verder terug gaat ziet ongeveer hetzelfde uit, dat weet jij ook wel."Voor een analyse van het nederlands klimaat kun je beter zomer en winter scheiden…"
    Prima als jij dat wilt maar leg eens uit waarom dan mijn grafiek van de gemiddelde temperatuur niet goed is?"…wat ik in deze grafiek heb zichtbaar gemaakt"
    Waarom gebruik je een Y-as van 35 graden om er vervolgens de variatie in de gemiddelde zomer/winter temperatuur mee te analyseren? Als je de Y-as maar groot genoeg maakt veranderd elke variatie in een rechte lijn, vooral als je die lijn ook nog even lekker dik maakt. Dat heb jij toch vroeger ook wel op de uni geleerd? Het lijkt verrekte veel op een klassieke denial strategie: http://tamino.wordpress.com/2009/09/10/arctic-stations/
    @Mattijs,
    Welke ‘skepticus’ heeft jou verteld dat de ‘alarmisten’ van het IPCC 2 van de 3 mensen dood willen? Wat een alarmistische emotionele rhetoriek zeg, met rationaliteit heeft het iig weinig te doen. Succes met je geloof.

  7. Chemical zegt:

    @Lambertus, RE: Ik weet niet waar je het idee vandaan hebt dat ons klimaat op hol zou kunnen slaan maar niemand die helder in zijn hoofd is zal dat ooit met een strak gezicht beweren.
    Ter lering en vermaak
    SOME climate tipping points may already have been passed, and others may be closer than we thought, it emerged this week. Runaway loss of Arctic sea ice may now be inevitable. Even more worrying, and very likely, is the collapse of the giant Greenland ice sheet. So said Tim Lenton of the University of East Anglia, UK, speaking on Monday at a meeting on complexity in nature, organised by the British Antarctic Survey in Cambridge.
    en niet te vergeten James Hansen, de profeet van het Runaway Greenhouse Effect.

  8. Lambertus zegt:

    @Chemical,
    Beweer jij nou dat er wél serieuze klimaatwetenschappers zijn die beweren dat ons klimaat op hol zou kunnen slaan terwijl zij het over tipping points hebben?
    Ter lering en vermaak: Een tipping point is een punt waarbij een klein beetje verdere temperatuursverhoging een in verhouding groot effect heeft en welke moeilijk omkeerbaar is: http://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_point_%28climatology%29
    En ja, dat is bij lange na niet hetzelfde als "het klimaat is helemaal op hol geslagen" waar Toon het over had en waar ik op reageerde.
    "Runaway loss of Arctic sea ice" is dus niet hetzelfde als "Runaway Greenhouse Effect".

  9. Chemical zegt:

    Misschien moet je de Bjerkness lezing van James Hansen toch maar eens bekijken.

  10. Gerard zegt:

    Toch wel illustratief die verschillen in schaal op de y-as hoewel de oplettende lezer daar inmiddels wel als eerste naar kijkt. De verdeling in zomer en winter is ook illustratief omdat blijkt dat de verschillen ddor de jaren heen voornamelijk veroorzaakt worden door toename van minimumtemperatuur in de winter. Het wordt dus vooral minder koud in de winter en niet zozeer warmer in de zomer. We moeten in dat verband ook eens denken hoe Nederland veranderd is in de afgelopen eeuw en dan gaat het niet alleen om toename van de bebouwing maar ook om toename van de bebossing. Neem bijvoorbeeld eens een steekproef in Drenthe door middel van het bekijken van hunebedfoto’s 80 jaar terug en nu:http://www.hunebed.com/index_multimedia.html
    Het is echt dramatisch hoe op veel plekken een open landschap geheel verdwenen is en vervangen door bos. (ik vind bos ook prachtig hoor maar daar gaat het hier even niet om)
    Kijk je de afgelopen weken naar de koudeplekken in Nederland en waar de meeste vorst is dan is dat altijd op grote open plekken in landschap, rond het ijsselmeer bijvoorbeeld en niet in bosrijke gebieden. De meetapparatuur staat in de Bilt weliswaar in een weilandje maar dat is wel geheel omgeven door bomen om over de toename van de bebouwing in de omgeving nog maar te zwijgen.

  11. rob de vos zegt:

    Hans,
    het gaat volgende week weer flink vriezen. De ijzers gaan weer uit het vet, de schaatsharten gaan weer sneller kloppen! Komt er toch een Elfstedentocht?

Reacties zijn gesloten.