de vraag van Arthur Bijl

Arthur Bijl stelde een vraag op climategate

Ik parkeer hem hier als herinnering aan mij en ik zal hem hier in een volgende blogpost uitgebreid antwoorden met afbeeldingen en literatuur.

Arthur Bijl
juli 4, 2015 8:10 pm

Hans: Ik ben benieuwd naar jou onderbouwingen van de volgende stellingen:
“Aanname van sterke meekoppeling van waterdamp: niet zichtbaar.”
( Ik vind bijvoorbeeld deze link waarbij ze vooralsnog wel gekoppeld lijken: http://www.pnas.org/content/104/39/15248.full.pdf )

“De voorspelde tropische hotspot: niet aangetroffen en werd weggemodelleerd met wind. ” ( Ik vind bijvoorbeeld deze link met paper verwijzing waar de hotspot gevonden zou zijn: http://phys.org/news/2015-05-climate-scientists-elusive-tropospheric-hot.html )

“Aerosolkoeling is de grote fudge factor: hete modellen hebben grote aerosolkoeling, koele modellen hebben geringe aerosolkoeling. ”

“Waar modellen heel slecht in zijn is de basisgeometrie van de circulatie, alle modellen vertonen een gesplitste Intertropische Convergentie Zone (ITCZ): het noordelijk en zuidelijk halfrond zijn ontkoppeld.” ( Dit zou er volgens het volgende paper ervoor zorgen dat ECS onderschat wordt: http://onlinelibrary.wiley.com/store/10.1002/2015GL064119/asset/grl52948.pdf;jsessionid=B87C839EE9C25F30590DA97E6DBF66B2.f02t02?v=1&t=ibpbos7t&s=8b1e9e8f3919fb9dc8a2d7912ff3fcf5975619f0 )

“Multidecadale variatie in de temperatuur is niet te modelleren.”

“Vulkanische mega-erupties worden structureel te koud gemodelleerd.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .